Meclis hükümeti 1793'te Jakobenlerin, 1918'de Bolşeviklerin ve 1921'de Kemalistlerin kabul ettiği siyasal rejimin adı. Jean-Jacques Rousseau ve Karl Marx'ın teorilerinde ve sırasıyla Maximilien Robespierre ve Vladimir İlyiç Lenin'in pratiklerinde karşılık bulan bu modelin, Atatürk Türkiye'sinde de kendine özgü bir yansıması olmuştu. Bu devrimci model, günümüzdeki anayasa tartışmalarında nadiren gündeme geliyor veya kimilerince olumsuz sıfatlarla anılıyor. Anayasa Hukukçusu Tolga Şirin, bu kitabında, adı geçen filozofların anayasa teorilerini karşılaştırmalı olarak ele alıyor; Fransız, Rus ve Türk devrimlerinin neden bu modeli tercih ettiklerini analiz ediyor ve bir bakıma bu siyasal rejime sahip çıkıyor. Meclis Hükümeti'nin, kuvvetlerin yürütmede birleştiği modellerden neden farklı ele alınması gerektiğini akıcı bir dille anlatan yazar, çalışmasını Bonapartizm ile Jakobenizmin bir tutulamayacağı belirlemesiyle tamamlıyor. Günümüzdeki pek çok tartışmaya da eleştirel bir projeksiyon tutan eser, sadece hukukçulara değil; siyaset bilimi, tarih ve felsefe gibi farklı alanlarla ilgilenen okurlara da hitap ediyor.(ARKA KAPAKTAN)

İÇİNDEKİLER

Giriş

I.Kavramsal Açıklamalar
A. Erk Ne Demek?
B. Siyasal Rejim Ne Demek?
C. Meclis Hükümeti Ne Demek?
1. Tanımı
2. Diğer Erk Teorilerinden Farkı
a. Erkler Ayrılığı
b. Erklerin Yürütmede Birliği
3. Örnekleri
a. Önemli Dönemeçler
b. Özgün Bir Kategori: Baltık Anayasaları
c. Tartışmalı Diğer Örnekler

II.Meclis Hükümetinin Düşünsel Arka Planı
A. Jean-Jacques Rousseau
1. Rousseau'da Siyasal Rejim
2. Fransız Devrimi
B. Karl Marx
1. Marx'ta Siyasal Rejim
2. Ekim Devrimi
C. Mustafa Kemal Atatürk
1. Atatürk'te Siyasal Rejim
2. Türk Devrimi

Sonuç

EK: Atatürk Rousseau'yu Okudu Mu?
Kaynakça
Dizin